8 Eylül 2009 Salı

Suçlu Zevkler





Şimdi bu sitede güzel müziği takip ediyoruz, destekliyoruz bilmemne ama genelde bahsettiğim konu pop müzik olduğuna göre bir numaralı faktör her zaman sanatsallık olmuyor. Aslında gerçekten en sevdiğim müzik türleri alternatif rock ve electropop olmasına rağmen popülerden bahsedince normal olarak standartları değiştiriyorum.

Buna rağmen her zaman önemsediğim bir şey, şarkı yazarlarının ve yorumcularının dinleyiciyi aptal yerine koymaması. Ortaya çıkan uyduruk şarkılar için binlerce dolar alırken, yazarlar 1 saat fazla mesai yapsalar sırf kafiyeli sözler değil, anlam taşıyan cümlerler bulmaları mümkün. Bu sebepten dolayı Serdar Ortaç'a Türk popunun katili diyorum (millet kralı derken) veya Sinan Akçıl'ın, Soner Sarıkabadayı'nın altın çocuklar olduğuna inanmıyorum. Bu ülke Onno Tunç'un, Aysel Gürel'in, Uzay Heparı'nın hepsi sanat eseri sözleri ve besteleriyle 10 yıl geçirdi. Şimdi herşeyi mahvedip sonra da müzik tüketimine azalan ilgi için sadece korsanı suçluyorlar ya resmen sinirlerim zıplıyor.

Ortaç hariç bahsettiğim isimlerin iyi şarkıları da var elbet. Geçtiğimiz sene sözleri hiçbir evrende hiçbir mana taşımasa da "Herkes Evine"yi sevdim. Veya bu sene "La Fontaine" çalmaya başlayınca, Sertab "Bu Böyle"de laf olsun diye peşpeşe dizilmiş cümleleri söyledikçe dinliyorum, dinliyoruz. Bunu ikiyüzlülük olarak görmeyin sadece bir şeye gereğinden fazla veya gereğinden az değer vermemektir bu. Mevzubahsi şarkıların sevildiklerinden daha hızlı unutulacağına da emin olabiliriz.

Gelelim bu yazının asıl konusuna. Bu bahsettiğim seviyenin altında da bazı şarkılar olur ki dinleyebildiğinize ve bazen içten içe "keşke çalsa" dediğinize utanırsınız. Geçtiğimiz yaz kafam iyiyken Bodrum'da S.Ortaç'ın Şeytan'ıyla eğlendiğime utanıyordum, bu sene de bu iki şarkı çıktı. Her halukarda şunu söyleyeyim bence "Beni Yazın"dan, "Ben Sen Olamam"dan, "Ateş Et ve Unut"tan daha iyi şarkılar.

Gönen - Vesile



Bu son derece tipik Soner Sarıkabadayı şarkısını Gönen diye yeni bir eleman söylüyor. Şarkıyı duyduğum anda yazarını doğru tahmin etmiştim zaten. Şarkının her hangi bir yerinden "Her Şeyi Yak"a, "La Fontaine"e, "Kasaba"ya veya "Sallana Sallana"ya atlamak mümkün. Çocuğun bazı tavırlarına katlanmak bir de şarkının ilk cümlesiyle (İçimdeki çiçeğe güneş bile bayılır) dalga geçmemek zor ama nakarat gelince ne kadar çabuk yakalayan bir şarkı olduğu ortaya çıkıyor. Bir de çok sağlam patlıyor nakarat. Hakkını verelim.

Şarkının gerisiyle hiçbir alakası yok ama şu iki cümlenin de yazarın en iyi işlerinden biri olduğunu düşünüyorum: "Kaderde sürüne sürüne yol almak varsa, bunu göze alabilirim. Aynı yerde durunca yürek sana varacaksa yerimde sayabilirim." Helal olsun!

Lerzan Mutlu - Hançer



Bu şarkının daha büyük bir şaşkınlık yaratacağına eminim. Lerzan Mutlu "bu albümle çok değiştim bik bik" derken inanmadık, inanacak da bir şey yoktu ama yaptığı tek iyi şarkı bu albüme denk gelmiş. Albümüm ilk teklisi Sinan Akçıl'ın korkunç bir şarkısıydı, bu ise çok sevdiğim Altan Çetin'den. En ucuz şarkılarımız bu adamın yazdıkları olsa Türkiye ne güzel yer olurdu diye düşünüyorum bazen.

Bu parçada Lerzan'ın sesini dijital efektler yüzünden duymuyoruz, klipte de dudaklarını büzmekten başka bir şey yapmamış. Ancak şarkı kafa iyiyken süper gider mi derseniz, evet derim. Bir de şöyle bir şey var, Altan Çetin yazıdaki diğer isimler gibi sallapati sözler yazmıyor. Tamam, şiir de denemez ama adamın sözlerinde tutarlılık var en azından. Bundan sonra da diğer furyaya uymayacağını hatta tembel yazarların kendisinden ders alacağını umuyorum. Tabi millet en rezalet şarkıyı bile baştacı ederken biraz zor olabilir.

Doğru anlamayanlar için bu yazının amacını son kez özetleyeyim. Bu şarkılar gibi şarkıların çoğalmasını istediğimden değil ama ucuz şarkı olacaksa da en az bunlar kadar iyi olması gerektiğinden bu yazıyı yazdım. Hedef diskolar, barlarsa korkunç "Geri Dön" remixlerine dans edeceğinize, çoktan hatıra olmuş güzel Türk pop geçmişinin bir de mezarı üstünde tepineceğinize bunları dinleyin. Umarım açık olmuştur. Ben rahatladım gerçekten. Evet.

Açıklayıcı Yazı Anahtarı - Şarkıların Güzellik Dereceleri:

Başyapıt: Değirmenler, Göç gibi şarkılar

Çok İyi: Bir Derdim Var, Çakıl Taşları gibi şarkılar

İyi: Amazon, Mavilim gibi şarkılar

Orta: Toz Pembe, Vay Anam Vay gibi şarkılar

Vasat Altı: Bu Böyle, Uçurum, Gezegen gibi şarkılar

Suçlu Zevkler: Vesile, Hançer, Sürpriz, 1 Yerde, Şeytan gibi şarkılar

Basbaya Kötü Şarkılar: İki Melek, Evlenmeliyiz, Ben Sen Olamam, Dilli Düdük, Çantada Keklik gibi şarkılar.

Dip Not: Sevgili Gönen, önceki albümünü yazı bittikten sonra hatırladım. Süper ukala klipler çekmeyince daha iyi oluyor bence. Aklının bir köşesinde bulunsun.

1 yorum:

Poseidon dedi ki...

o kadar güzel yazmışsın ki bazen kafa iyi olunca neyle eğlendiğinin, dans ettiğinin farkında olmuyosun ama bi yere kadar.ateş et ve unut gibi mesela.tamam mustafa sandal hep tekerleme gibi şarkılar yapardı ama bu felaket.
bi konuda katılmıyorum lerzan mutlu dünyanın en güzel şarkısını bile söylese dinlemeye tahammülüm yok.:)