13 Nisan 2009 Pazartesi

Hande Yener - Hayrola



Ben “Hayrola?” diye geçen albümde sormuştum açıkçası. 2006'nın en iyi yerli albümünü (Nasıl Delirdim) yaptıktan sonra bir anda imajını da müziğini de “mükemmel”den “tuhaf”a çeken şarkıcının neredeyse bütün tercihleri yanlış görünüyordu gözüme. Hipnoz klibindeki hali, kendini fazla büyük gören şarkı sözleri, ilginçliğini yitiren altyapılar gibi bir sürü faktör Hande Yener'in verdiği umudu alıp götürdü 10 tane şarkıyla. Bu albüm, yeni bir plak şirketi, yeni bir konsept derken iyi bir geri dönüş olabilirdi. Fakat, kötü bir albüm demek için fazla kaliteli olsa da şunu acıyla kabul etmek gerekiyor ki Hande en iyi çalışmalarını Erol Köse ile yapıp bitirmiş.

Hipnoz'un snobluğunun yanında hiç de sevilemeyen bir tarafı vardı. Yeni albümde bu yok. Sanırım sebebi de bu sefer hüzünlü şarkıların gerçekten tam yerinden vurması. Örneğin Ok Yay, Nasıl Delirdim'in 11. parçası Sen Anla'dan beri Hande'den duyduğum en iyi şarkı. Erol Temizel'in (ki kendisinin bir Erdem Kınay olmadığını kabullenmek lazım) iki albümdür değişmeyen tarzında gittiği en orijinal nokta bu şarkı. Bu şarkı, kendisinin sözlerini Hande'yle beraber yazdığı tek şarkı olma özelliğini taşıyor. Çıkan başarılı sonuca bakarsak belki bir dahaki albümde aranjeden çok söz yazımına katkıda bulunsa iyi olacak.



Hüzünlü ve güzel parçaların diğeri “En Uzun Gece”. Önceki albümün sonralarındaki “Gece Gündüz”ü hatırlatsa da ondan birkaç adım ötede ve hedefini tutturan bir şarkı bu. Hipnoz'un ticari olarak ne kadar başarısız olduğunu hatırlarsak (tek video klip) format olarak bu albümde bu kadar taklit edilmesi şaşırtıyor beni. İsim parçasıyla açılıyorlar, “gece”li bir mid-tempoyla sona geliniyor, iki şarkıda iyi rockçıların imzaları var ve neredeyse bütün sözler Hande'nin elinden çıkma. Neyseki tüm bu benzerliklerde sonraki albüm öncekine fark atmayı beceriyor. Hande'nin söz yazımının belli kusurları hala devam etse de kendini geliştirdiğini görmek mümkün. Belki sadece Harun Tekin katkısının, Teoman ve Aylin Aslım'dan daha başarılı işlediği düşünülebilir.



10 şarkının hiçbiri “Pinokyo”, “Yarasa” ve “Yaban Gülü” kadar başarısız değil beki ama örneğin Narsist'te “ateşliyorsun!” dizesi kadar çekici başka bir şey bulmak da zor. Nabız o anda bir anda coşuyor ve nakaratta çabucak eski seyrine dönüyor. Yine de bu albüm için yaptığı tüm konserleri o “ateşliyorsun” çığlığıyla açmalı bence. Sözlerin Kemal Doğulu'ya yazılıp yazılmadığı ise benim için küçük ötesi bir merak konusu oldu. Deliler ve Ne Rüyası, birkaç kez dinlenince kulağın alıştığı, sevilebilir şarkılar. İkincisindeki rap eşlik çoğu kişinin sevmemesine rağmen, altyapıyla desteklenince benim hoşuma gitti. “Çok mu gerekliydi” derseniz ona da evet diyemem.

Gelelim albümün lokomotif parçalarına. Hayrola, Hipnoz'u katlayıp katlayıp tıpa yapabilir. “Güller kuruyor elimde” dizesi haricinde oldukça iyi bir dans şarkısı. Hele o sonda giren siren efekti HER ZAMAN işe yarar. Burada ispat edilmesi de iyi olmuş. Klip Kemal Doğulu'dan geleceğine göre, en iyisini umut etmekten başka yapacak bir şey yok. Teoman'la düet yapılan Arsız ise, ne yalan söyleyeyim, hiç olmasa da olurmuş. Geçen albümdeki “İyi Günler”in nasıl harcandığını hatırlarsak, bu şarkı buharlaşıp gitse de farketmez. Hande'ye seslenebilsem söyleyeceğim 1000 tane şey var ama ilki şudur, ikinci bir klip çekilecekse buna değil Ok Yay'a gelmelidir!



Her gün köşe yazısı yazıp 40 yılda bir gerekli bir şey denk getirebilen Ayşe Özyılmazel'in bir tane şarkı yazınca onun da güzel olması istatistiksel bir saçmalık olurdu. Dolayısıyla Sarhoş Dünya'nın albümün en çekilmez şarkısı olmasına şaşırmadım. Hüzünlü şarkıları geçtik ama Senden Uzakta, türdaşları kadar iyi olmasa da varlığıyla sorun yaratmayan, hoşça dinlenilebilen bir parça. Albümün de en azından bu kadar olması geerkiyor zaten normal şartlar altında.

Artık kusursuz bir albüm için umudu kessek mi, yoksa elektronik olunca keçiye Abdurrahman Çelebi diyen hayranları göz ardı edip beklemeye devam etsek mi bilemiyorum. Hande'nin tarzını değiştirdiği zamanlarda çıkardığı albümler yerli piyasaya ilaç gibi gelen şahane albümlerdi. Şimdi ise hepsini popüler müzik başlığı altında toplarsak yarışması gereken bir sürü iyi albüm var. Kendi ölçeğini kendi küçülttü ama “Romeo” gibi kendinden ödün verdirtmeden patlayan bir başka hit yazana kadar yeni albümü bekletmeli, hatta bunu da bekletmeliydi bence. Önceki Erol Köse anlaşması bitsin diye yapıldı denildi, buna Köse'den kurtuluşun kutlaması denildi ama her yıl vasat albümler yapılacaksa bahane bulmak zor değil. Önemli olan hiçbir şarkının fire vermediği, bir de üstüne müziğe katkısı olacak albümler yapması. Tıpkı daha önceden yaptığı gibi.

Not: 3 / 5

12 yorum:

görkem dedi ki...

sadece saçmalamışsın.bu albümü çoğu kişi Apayrı'dan sonraki en iyi albümü diyor.senin tarzına uygun değilse değerlendirme bari!

Seven-Hill dedi ki...

Slm!

sana katılmıyorum görkem! sen bir fanboy'sun, hande ne yaparsa yapsın sen beyeniyorsun. olaya objektiv bakmıyorsun.

bu albüm (hayrola) bir hayal kırıklığı. kötü değil, ama iyi'de değil. hani yurtdışında albüm planları vardı??

fatih yazıların çok iyi. uzun zamandır yorum yazmamıştım... bakıyorum blog'un bir site olmuş. Not: 5/5 :-)

görkem dedi ki...

bi kere ben bu albüm çıkmadan önce Hande'den çok soğmuştum.bir iki şarkısı dışında Hande dinlemiyordum bile.Hayrola'ya da çok korkarak yaklaştım ama sonucu beğendim.

lecterhouse dedi ki...

görkemcim saçmalamadığımı biliyorsun. apayrı dan sonra en iyi albümü diyenlerin çoğunluk olduğuna inanmadığım gibi, onların demesi de beni ilgilendirmiyor.

Handenin en iyi albümü zaten Apayrı'dan sonraydı (Nasıl Delirdim). Hipnoz ve bu ise aynı sularda yüzen vasat albümler. Geçen albümün yaptığı imaj hatalarını bu albümde düzeltti, Kingo Disco'da falan oldukça kadınsı ve seksi görünmeyi seçmişti. Bir dahaki albümde de müzikal hataları düzeltir ve tekrar çok iyi albümler yapar umarım.

iki seferdir "tarzına uygun değil" diyerek ne kastediyorsun bilmiyorum ama çoğu hayranı geçinenden daha fazla zaman ayırmışımdır hande dinlemeye. zaten hande nin tarzı da zannettiğiniz kadar marjinal falan değil. bakma Türkiye içinde farklı geliyor.

görkem dedi ki...

kim marjinal kim değil biliyorum artı Hande'yi marjinal olarak görmüyorum onlar eskide kaldı.saçmaladığını da hala düşünüyorum.

Dr.Troy dedi ki...

"Sarhoş Dünya'nın albümün en çekilmez şarkısı olması" mı??!! çok acımasız kaçmamış mı bu eleştiri? albümün ok yay'dan sonra en iyilerinden.. özellikle sarhoş dünya dedikten sonra melodinin de sarhoşlaşması, adeta baş döndürüyor, sözler de gayet hoş bence, benim çok hoşuma gitti yani :)

0rcun dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
0rcun dedi ki...

"10 şarkının hiçbiri “Pinokyo”, “Yarasa” ve “Yaban Gülü” kadar başarısız değil belki ama..." cümlesini yanlış anlamak istiyorum!
Hipnoz'un en iyi 2 şarkısı Yaban Gülü ve Yarasa'ydı bence!
Bu albüm daha dinlenebilir olmuş bence Hipnoz'dan daha iyi işlenmiş gibi geldi ama Erol Temizel'le nereye kadar?
Sound aynı,şarkı sözlerindeki mantık da neredeyse aynı aslında.

Hipnoz döneminde bir buzlar kraliçesi durumu vardı,bu albümde daha kadın-daha sıcak-daha sevimli bir Hande Yener var/olmaya çalışıyor.
KingoDisco'da kendini övdüğü zamanlar hakkında yaptığı açıklama beni şaşırttı mesela;çünkü 2008 yazında "Yok benden başka kralı" temalı cümlelerinden ve dudağını kaldıra kaldıra "cool kadın" imajı çizme çabalarından "ögh gelmişti" gerçekten...

Sarhoş Dünya ve Arsız olmasa da olur'larım.Teoman fikri güzel ama başka şarkıları söylüyorlar hissi uyandırıyor bende.

Siz'den bahsetmemişsin ama çok güzel bir şarkı olmuş,vokali daha billur olsa Apayrı döneminden denilebilecek derecede.Eski albümleri dinleyince -hele Apayrı,Maxi ve Nasıl Delirdim'i- işlenmemiş vokalini özlediğimi farkediyorum,hayır konsere gidiyoruz canlı canlı dinleriz diye orda da vocoder,bir milyon efekt...Bayıyor biraz,tamam tadında çok güzel ama kendini böcekleştirmesi de sıktı artık.
Nasıl Delirdim çok çok iyi bir albümdü,yani bir albüm adını bu kadar hak edebilir gerçekten:her şarkıda tadında işlenmiş o "delilik",o şarkılar,o sözler...

Gelecek yıl bir albüm daha yapması olası olduğu için umarım 11 ay içinde sesinin güzelliğini ve bu kadar çok makineleştirilmesinin gereksiz olduğunu anlar.Kendi de şikayet ediyor insanlar robot gibi diye ama RoboCop duruşundan da cayamıyor,zooor.

Adsız dedi ki...

neden bu sitede yazılan yorumları sanki naim dilmener yazmış gibi ''fazlasıyla'' ciddiye alıp bir savaşa giriyorsunuz hakkaten anlamak güç :)
yoncimik ablanın müzik piyasasına pırtlattıgı uğur için metiye düzen ve gelecek (?) vaad ettigine inanan bir arkadaşın artık hangi yorumunu sağlıklı bulabilirsinizki???
Kendileride sizin bizim gibi bir dinleyicidir yani abarmayınız paragraflarca tez çürütmek için çabalamayın :)

Müziktir neticesinde melek insan bunu seçmiştir...

unexpected dedi ki...

Ben fatih'i tanıdıgmdan beri fatih hande dinler. 4. yıl biteceğine göre ve ondan öncesinde de dinlediğine göre birçok fan diye geçinen yeni yetmeden fazla bilgisi vardır.

Artı kulağı olan herşeyi dinleyip yorumlar. Önemli olan objektifliktir.

eyup ulas dedi ki...

yorumların haklı.
vasat bir album.apayrı en basarılı hande yener albumudur.
içinde atladığım tek şarkı dahi yok.
ama bu ne yani her sene 10 tane yeni şarkı içlerinden 2 tanesine video .
şarkılardan hepsinin melodisi sanki aynı.
hande yanlış yola sapıyorsun duzel.

Adsız dedi ki...

HERKESE MÜJDE. 2. KLİP OK YAY ŞARKISINA ÇEKİLDİ. SARI SAÇLARIYA DEĞİŞİK VE ÖZGÜN BİR KLİPLE HANDEYİ RAMAZANDAN İZLİYCEZ=)