22 Ocak 2009 Perşembe

2009 Yeşilçam Ödülleri

Oscar'ların en önemli özelliği devasa bir akademi tarafından verilmesi ve sinemasal bir tavrının olmasıdır. Her seferinde takip etmeyi bu kadar eğlenceli kılan da budur. Bir de gittiği filme milyon dolarlar götürmesi var, o da ayrı tabi.


Bizim yerli Oscar'larımız yok ve olamaz da çünkü bu “tavır” meselesini anlamıyorlar. Altın Portakal'ın tutarlı tek tarafı tutarsızlığı, SİYAD ödülleri iyidir ama medyadan yeterince destek görmez, benim blogumdan daha yeni olan Yeşilçam Ödülleri ise Mutluluk'un geçen sene ödül alamayışından doğmuş bir tepkidir sadece. Zeki olduğu şüphe götürmez birisi bu seyirci dostu filmlerin de ödüllendirilmesi gerektiğini düşünmüş ama Oscar bu da değil. Zaten yılda bu kadar az film gösterime girerken Oscar falan da olmaz. Hollywood'a önce üretkenliğinden başlayarak özenin, ödül en son kısmı.


Her halukarda Yeşilçam Ödülleri'nin aday belirleme ve ödül verme sistemi fena değil. Ciddi fikirle yola çıkıp işi Kral TV video müzik ödüllerine dönüştürmediler. İşte bu senenin adayları:


Yeşilçam Ödülleri:



En İyi Film:


Üç Maymun

Issız Adam

Sonbahar

Devrim Arabaları

A.R.O.G


Başka da dünyanın hiçbir ödül töreninde bu filmler yanyana bile gelmez. Ancak çeşitlilik güzel bir şeydir, cesur bir şeydir. Güzel kategori bence. Hepsi bir yere kadar iyi filmler.


En İyi Yönetmen:


Nuri Bilge Ceylan (Üç Maymun)

Özcan Alper (Sonbahar)

Çağan Irmak (Issız Adam)

Tolga Örnek (Devrim Arabaları)

Cem Yılmaz-Ali Taner Baltacı (A.R.O.G)


İşte daha ikinci kategoride film kıtlığı kendini gösterdi. Adaylar aynı. Ayrıca A.R.O.G'un buna aday olması çeşitliliğin saçmalığa kaymaya başladığındır. İki yönetmenli filmin nesini aday ediyorsun, en iyi yönetmen kategorisine. The Bilmemne Brothers değil ki bunlar. Vicdan aday olmalıydı.


En İyi Kadın Oyuncu:


Hatice Aslan (Üç Maymun)

Nurgül Yeşilçay (Vicdan)

Demet Akbağ (O... Çocukları)

Ayça Damgacı (Gitmek)

Melis Birkan (Issız Adam)


Hatice Aslan... Hiç şüphe yok.



En İyi Erkek Oyuncu:


Onur Saylak (Sonbahar)

Yavuz Bingöl (Üç Maymun)

Cem Yılmaz (A.R.O.G)

Çetin Tekindor (Ulak)

Taner Birsel (Devrim Arabaları)


Cem Yılmaz bunda alsın işte. Hakettiği kategori bu.


En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu:


Megi Kobalakzde (Sonbahar)

Selin Uçer (Ara)

Şerif Sezer (Ulak)

Yıldız Kültür (Issız Adam)

Özgü Namal (O... Çocukları)


Özgü, yardımcı oyuncu dalında aday. Çok hoş bir dokunuş. Yıldız Kültür almalı. Şahane oynamıştı Issız Adam'da.


En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu:


Ercan Kesal (Üç Maymun)

Serkan Keskin (Sonbahar)

Selçuk Yöntem (Devrim Arabaları)

Volga Sorgu (Gitmek)

Zafer Algöz (A.R.O.G)

Altan Erkekli (O... Çocukları)


Zafer Algöz öyle çılgın bir oyunculuk sergilemiş ki A.R.O.G'da bu kategori 6 adaylı olmuş. Ne yazık ki ben filmi izlerken kaçırmışım.



En İyi Senaryo:


Sonbahar

Issız Adam

Üç Maymun

Devrim Arabaları

O... Çocukları


Hee Issız Adam, oldu... Ben mi hiç anlamıyorum bu işten, yoksa insanlar bulduklarıyla mı yetiniyorlar acaba.?


En İyi Müzik:


Issız Adam

Son Cellat

Devrim Arabaları

Vicdan

Yağmurdan Sonra

Ulak


Issız Adam bunu kaçırmaz heralde. Ayla Dikmen sağolsun.


En İyi Görüntü Yönetmeni:


Üç Maymun

Sonbahar

A.R.O.G

Devrim Arabaları

Ulak


Şimdi Nuri Bilge Ceylan iyi fotoğrafçı diye filmin flu geçen ilk yarısını affettirir mi bu? Hayır. O zaman aday da olmamalıydı. Her kategoride olmasa da olurmuş hem.


Genç Yetenek Ödülü:


Ahmet Rıfat Şungar (Üç Maymun)

Onur Ünsal (Devrim Arabaları)

Ozan Bilen (Girdap)

Atakan Yağız (Ulak)

Emrah Özdemir (Gitmek)


Ahmet Rıfat Şungar yardımcı erkek oyuncu dalında kendi kategorisinde aday olmalıydı. Burdan teselli yetmemiş. Ulak'ın adaylığı tüm çocuk kadrosuyla yapılabilirdi bence. Haketmişlerdi.


Turkcell İlk Film Ödülü:


Sonbahar (Özcan Alper)

Devrim Arabaları (Tolga Örnek)

Gitmek (Hüseyin Karabey)

Bayrampaşa: Ben Fazla Kalmayacağım (Hamdi Alkan)

120 (Murat Saraçoğlu, Özhan Eren)


Sonbahar yeterince ödül aldı, 120 kazanmalı bunu. Ayrıca Tolga Örnek belgesel de olsa film yapıyor yıllardır, hangi ilk filmden bahsediyorsunuz?



Maalesef yerli Oscar'lar bu sene de, “ben sizden iyi biliyorum, bu filmleri aday ettiysem bi bildiğim vardır” havasını verememiş. Bir ödülün ciddiye alınmak için ihtiyacı olan şey budur. 11 kategorinin 6'sı neredeyse aynı filmlerden oluşmuş. Halbuki düşününce hakkı yenen ne çok film var: Rıza, 120, Ara, Tatil Kitabı, Vicdan, Güneşin Oğlu gibi. Çok değilmiş gibi geliyor ama zaten topu topu 47 filmden seçildi adaylar. Bu 6'sı daha iyi değerlendirilebilirmiş.

Tören 3 Mart'ta. Ödülün yeni tasarımı çok iyi olmuş. Sonunda şu işi becerdik. Altın Portakal halen dev bir penise benzese de Yeşilçam ödülünün yeni tasarımı oldukça başarılı.

Hiç yorum yok: