1 Aralık 2008 Pazartesi

Beyonce - I Am... Sasha Fierce



Bazı şarkıcıların gözümdeki yükselişi o kadar gümbür gümbür geliyor ki şaşıyorum. Destiny's Child döneminde sadece dinleyip geçtiğim bir müzisyen olan Beyonce Knowles, ilk albümünün zerre şaşırtıcı olmayan single'ları ile beni hayran kitlesine dahil edememişti. İkinci albüm geldiğinde ise özellikle şarkıların çığlık çığlığa yapıları ve otlu, çiçekli, böcekli (timsahlı) artwork çok hoşuma gitmiş, “Deja-Vu”nun “yoğun” klibi tarafımdan defalarca izlenmişti. Bu ve peşine gelen single'ı “Ring The Alarm” ile bazılarında ciddi soğukluk yaratan Beyonce, benim gibi şarkıları sevenlere bile asıl vuruşu “Irreplaceable” ile yapmış, dans eden diva konseptinin yanında, rock grubunun önünde şarkı söyleyen kız imajını da rahatlıkla taşıdığını ispatlamıştı. Peşine Dreamgirls ve efsanevi “Listen” geldi; ortalama olsa da çok sevdiğim filmin yanında şarkıya deli oldum. Gerçekleşmeyen Türkiye konseri, topraklarımıza getiremediği The Beyonce Experience turnesi ve Shakira'yla yaptığı oldukça atmosferli (80'lerin porno atmosferli) klibi derken yaptıklarını heyecanla bekler olmuştum. Meğersem her şey ne de güzel denk gelmiş. Beyonce, beni oltasıyla kaptığı andan sonra yaptığı ilk albümle göz dolduruyor ve bir müzisyen olarak kendi çizgisini oldukça yukarı taşıyor.


Albüme ismini veren Sasha Fierce karakteri, “Crazy In Love”ın yazılıp, popüler olduğu zamanlarda ilk defa kendini gösteren bir alter ego. Beyonce'nin sahnede ortaya çıkan ikinci kişiliği de diyebiliriz. Dünya starlarının her zaman baş etmesi gereken travmalar yaratan aşırı ilginin, Beyonce'yi bozmaması için yine Beyonce tarafından yaratılan bir duvar belki de. Albümde bu ismin kullanılışı ilgi çekici bir pazarlama stratejisi olarak da görülebilir tabi. Orijinalinde 11 şarkıdan oluşsa da iki disk halinde yayınlanan çalışmanın yavaş şarkılardan oluşan diskine “I Am... Beyonce”, hızlı şarkılardan oluşan yarısına ise “I Am... Sasha Fierce” denilmiş. Yani “duygusal ve kişisel parçalarımla size içimi açıyorum ama star maskemi takınıp sizi dans da ettireceğim” diyor Knowles. İkisini de gayet iyi becerdiğinden hiç şikayetimiz yok.



Beyonce'nin yazımına katılmadığı tek şarkı, asıl sahibinden satın alınışının kısmen tartışma yarattığı “If I Were A Boy”, “Single Ladies” ile beraber ilk single olarak sürüldü piyasaya. Çok seven bir kızın, umursamaz erkek arkadaşına, derdini çok orijinal bir şekilde anlattığı “If I Were A Boy”, muhtemelen bu yıl gördüğüm en iyi video klibe sahip olmasının etkisiyle hemen sevdirdi kendini. Sasha'yı izlediğimiz “Single Ladies” klibi ise biraz daha geç efsane oldu. Tek çekim olduğu iddia edilse de olmadığına emin olduğum bu safkan dans videosu Sasha'nın alamet-i farikası robot eldiveni de bize tanıttı. İki şarkı da tam Beyonce idi, ikisinde de vokal tekniğine tekrar tekrar hayran kalıyordunuz. Ancak geç farkettiğimden olsa gerek Single Ladies daha çok sevdirdi kendini bana, Billboard'da 2 numaraya yükselerek, 3 numaraya kadar çıkabilen yoldaşını yenmiş oldu.



İki diskin açılış parçaları olan bu şarkıları, Beyonce CD'sinde mükemmel bir ballad olan Halo, Sasha CD'sinde ise “radyoma aşık oldum, beni hiç hayal kırıklığına uğratmaz” gibi öpüp başına koymalık sözlerle Radio takip ediyor. Bu albümün önceki iki albümden fazla eleştiri alması, hele de bazılarının bunun için şarkı sözlerini suçlaması en çok bu iki şarkıda şaşırtıyor beni. Melodilerin sık sık “bi' yerden tanıdık” hissi yarattığına katılmıyor değilim ama şarkı sözlerinin sadece ve sadece övgüyü hak ettiğini düşünüyorum. CD çalmaya devam ettikçe buna inancım artıyor. Yine hareketli/slow kombinasyonuyla çıkacak ikinci single'ın muhtemelen hareketli yarısını oluşturacak olan Diva'nın sözlerine bakalım örneğin. Mükemmel kullanılmış Afrika kökenli Amerikan argosu, istekleri tükenmek bilmeyen diva'ların şahane bir tasviri ve “diva dediğin zevk düşkününün kadın halidir” diye giden bir nakarat. O “zevk düşkünü” kısmının çeviride anlamını biraz yitirdiğine, asıl kelimenin “hustler” olduğuna dikkat çekerim.



Albümün en hızlı sevilen şarkısı Sasha diskindeki “Sweet Dreams”. En hızlı bıktığınız da tekrar tekrar dinlemekten dolayı bu olacaktır ama şarkı oldukça “ferah” gelen sounduyla ve sevgi dolu sözleriyle çabucak yakalıyor. Aynı diskin tek sevmediğim şarkısı geliyor peşine de. “Videophone” albümün asla özlenmeyecek tek şarkısıdır muhtemelen. Katıksız Rnb olan altyapısıyla Diva'yı yalnız bırakmıyor belki ama Diva tek başına o kontenjanı doldurmuştu bence. Bu açıdan bakınca 5 şarkılık diskin birinci, üçüncü ve beşinci şarkıları Rnb'den hiç şaşmazken, ikinci ve dördüncü şarkılar elektronik altyapılara daha yakın duruyor diyebiliriz.


Gelelim slow diske. Burada da bir tane, daha az sempatik şarkı var. Rihanna'nın “Unfaithful”una bariz şekilde benzeyen “Broken Hearted Girl” derdini en sığ yoldan anlatmayı seçen sözleri yüzünden bana çekici gelmedi. Beyonce çok daha bariz şekilde Kylie'den, Britney'den görsel araklar yaptığı için, bu müzikal benzerlik şaşırtmadı ama Beyonce'nin Rihanna'dan öğrenmesi gereken hiçbir şey yok bence. Bir sürü şarkıcı çok parlak dönemler yaşıyor ama bu Rihanna'nın kıdemini Beyonce'ye yakın bile kılmıyor henüz. Fakat neyse ki böyle hisler yaratan tek slow, bu şarkı. “Disappear” ve bildiğimiz Ave Maria melodisinden beslenen “Ave Maria” iddialarını gizlemeyen vurucu şarkılarken, Satellites'dan etkilenmek için biraz daha dikkatli dinlemek lazım. Yine de diğerlerinin gerisinde değil, özellikle amacı iletişim olan uyduların aslında ne kadar izole olduğunu kullanan teması benim hoşuma gitti.



Beyonce'nin Amerika'daki üçüncü bir numarası olan albüm, şimdilik ufukta gözüken bir turneyle de desteklenecek. Çılgın gibi dans ederkenki canlı yorumuyla beni hep etkilemiş olan Beyonce'yi bu sefer Türkiye konseri iptal de olsa kaçırmamaya kararlıyım. Özellikle de albümde bu kadar dinlenesi materyal varken ve konsept işi Sasha karakteriyle çok ilgi çekici bir yola girmişken, konserin de şahane olacağını zannediyorum. Sasha'nın gerçek kimliği gelecek zamanda açıklanacak, şimdilik Amerikan halkından tahminleri topluyorlar. Bu ticari manevraların haricinde Halo, Sweet Dreams, Radio gibi şarkıları kullanırsalar, dinleyiciyi vurmak için başka şeye ihtiyaçları kalmayacak bence. Beyonce benim gözümde takip edilmeyi hak eden bir müzisyen olmuştur artık. Hayırlı olsun.


Not: 3.5 / 5


3 yorum:

suddenly dedi ki...

diva nın altyapısı için R'n'B demişsin. hip hop'a daha yakın oldugunu düşünüyorum açıkçası. Özellikle Lil Wayne'in A'Milli'sinden büyük alıntısıyla kesinlikle bi hip hop ürünü.
Single Ladies ise Get Me Bodied'den farkı olmayan 'şek may budi' temalı basit bi şarkı. Geriye sadece Sweet Dreams kalıyor.
albümü kurtaran tek şey balladlar. Gerisi gerçekten çok baştan savma.

lecterhouse dedi ki...

bence sasha kısmı, beyonce kısmından çok daha güzel olmuş. videophone hariç hareketli kısım çok hoşuma gidiyor benim. bu arada single ladies rollingstone tarafından 2008 in en iyi single ı seçilmiş. tebrikler beyonce ye. okuyo ya burayı, görsün de mutlu olsun :P

Adsız dedi ki...

bence beyonce nin bu çalışması biraz baştan savma olmuş şarkı sözleri hep aynı yani farklı koonulara değinmeden hep kendini övmüş ama yinede sesinin güzelliği şarkıları ihtişamlı birer melodi zevkine çevirmiş.