6 Ağustos 2008 Çarşamba

Zeynep Casalini - Kim Galip Çıkar



Bugün sizden blogla ilgili o kadar yorum, o kadar takdir aldım ki yeni bir yazıyı geciktirmeyeyim dedim. Madem yandaki pek de popüler olmayan anketimde en sevilen yazılar eleştiri yazıları olarak gözüküyor, buyurun size, hem de en değerlisinden bir albümün değerlendirmesi. Zeynep Casalini, güzel ve kaliteli şarkılarına rağmen sevdiğim sanatçılar listesine hemen girmemişti. Açıkçası herkes üstüne çullanınca benim pek de ilgilenesim gelmedi. “Yeni Sertab bulduk” diye neredeyse festival düzenleyecek halkımızın ilgisi biraz saman alevidir bilirsiniz. Ben de bu toz topraklı dönemin geçmesini ve ortalığın sakinleşmesini bekledim iyi bir bakış atmak için. Geçen sene “Dokunma Bana” geldiğinde artık kendisini sevdiğimi biliyordum. İnanılmaz bir şarkı ve klipti, çok dokunaklıydı. Toplama bir albümde yer aldı sadece ama kendi yapacağı albümü dinleyeceğimi biliyordum ve öyle de oldu. Fazlaca umut verici olan Mess Production’dan çıkan albümü daha şimdiden eskittim diyebilirim.

Edebiyat yerine listeleme yapacağım bu yazıda. “Derviş”, “Nilüfer”, “Kim Galip Çıkar”, “Hayat Kendisi Seçsin” “İmkansız Diyemem” “Sancı”, 10 şarkılık albümün pırlantaları. “Hep Aynı Masal” ve “Saf Aşk” biraz kusurlu olduklarından, “Derin Mevzu” ve “Firkat” ise sadelikten bunların arasına giremiyor. Şarkıcı söz ve bestelere dokunmasa da, albümü tek bir kişi yazmasa da inanılmaz bir bütünlük var herhangi bir pop albümüne oranla. Şarkı isimlerine bile yansımış bu ama asıl sözlerde belli oluyor. Örneğin “Hayat Kendisi Seçsin”, yaraların zamanla, yardım almadan geçmesinden bahsederken, “Firkat”da “beni savaşırken bırak, yenilmek istiyorum” diyor. Bu acıyla eğitilme işi “Derviş” gibi, “Saf Aşk” gibi isimlerle birleşince felsefi bir hava seziliyor albümün imajında. Tabi bu apaçık ortada değil, şarkıların çoğu normal aşk şarkısı gibi görülebilir ama bildiğimiz aşktan mı ilahi aşktan mı bahsettiğini kim bilebilir ki? Öyle bağlantılar var ki şarkılar arasında burada yazsam da eksik kalacak gibi geliyor. Günümüzde körü körüne dalaşmaktansa “Bu savaştan kim galip çıkar?” demek bile derin bir bakış açısı istiyor, inanın bana..

Albümün hakkında yazmaktansa zorla dinletmek istiyorum hepinize. Yakın zamanda Ertuğ’un albümünden etkilenmiştim bu şekilde ama saklamaya lüzum yok hep kadın şarkıcılar daha çok heyecanlandırıyor beni. Casalini albümü kendisi yazmadığı için bütün övgüyü üstlenemeyecek ama bize sunduğu paket kesinlikle çok iyi. “Derviş”in tüyleri diken diken eden melodisi ve neredeyse daha önce hiç duymadığım tarzda olan sözleri, “Kim Galip Çıkar”ın jazz havası, “Sancı”nın “tam da böyle gitmeliydi” dediğim melodisi beni hakikaten çarptı. Bir de şarkıcının neredeyse bütün albümde sağlam giden bir yorumu var. “Hep Aynı Masal”da biraz yoruyor sadece. Ertuğ’un albümünde dinlediğimiz ve çıkış parçası olmasına rağmen tuttuğum şarkılarından olmayan Derin Mevzu’ya bu albümde de rastlıyoruz. Daha sakin bir düzenleme var bu sefer. İki şahane albüm arasında güzel bir köprü belki ama neden daha güzel bir şarkıyla değil? Belki bunca dinlemeye rağmen ben anlayamadım ama öyle ahım şahım bir parça değil bu. Bir de “Saf Aşk” şarkısıyla kişisel bir bağlantı kuramadım. Onun haricinde aklı müziğe basan bütün bayan pop şarkıcılarımızın uğrunda delireceği bir albümdür bu. Keşke “Dokunma Bana” da yer alsaymış, muhtemelen yapımcı şirketlerin arasında halledilemeyen bir mesele yüzünden dışarıda kalmıştır.

Zaman geçtiğinde Türk Pop’unda kendine yer edinmiş olarak göreceğimiz iki albümü bir haftada dinlemek bana umut verdi müziğimiz konusunda. Belki halktan gerekli ilgiyi görmüyor olabilir bu çalışmalar ama güzellikleri fark edilecektir. Casalini’nin albümü, kapağına kadar yansıyan bütünlüğüyle ve Nil’den başka neredeyse kimseden duymadığımız güzel pop şarkılarıyla kesinlikle dinlenmeyi hak ediyor. Yaz olsun, kış olsun, iki “dım tıs”tan ibaret şarkıların sadece bir yere kadar gerekli olduğunu hatırlayın lütfen. Daha elzem olan bunun gibi albümler.

Not: 4 /5

Dip Not: Kartonetin hazırlanmasında gösterilen özen ve yaratıcılık söylediklerimi destekler nitelikte.

1 yorum:

triancula dedi ki...

süper yazmışsın ama bence albüm derviş dışında enfes! zeynep casalini favorilerim arasına çoktan girdi bile.