4 Haziran 2008 Çarşamba

Mariah Carey - E=MC2



90'lı yılların divası ve 2000'li yılların alay konusu Mariah Carey'nin hiç hazzetmediğim “The Emancipation of Mimi” albümünün peşi bu baharda geldi. Artık müziğiyle değil, bitmez tükenmez istekleri ve abartılı derecede kokoş kıyafetleriyle “diva” nitelemesine maruz kalan sanatçının, yeni albümünü dinledim ve gördüm ki, her ne kadar ticari kaygılar olabildiğinde yüksek de olsa, kadının müziği yerinde duruyor. Elbette ki 90'ların ortalarında yaptığı süper müzik değil, Heartbreaker şarkısıyla atıldığı yeni sulardan bahsediyorum. Zamanında rnb'den daha yakın olduğunu söylediği soul müziğini albümlerinden dışladığından beri iyi şarkılar değil, bir nev'i Amerikan arabeski yapıyor ancak hareketli şarkılardaki başarısını göz ardı etmemek lazım. Önceki albümdeki tek sevdiğim parça çıkış şarkısı “It's Like That” idi. “We Belong Together”dan ise yaptığı onca sükseye rağmen bildiğin nefret etmiştim. Sanki kendi mükemmel balladlarına küfrediyormuş gib geliyordu bana o şarkı.


Yeni albüme gelirsek.. “E=MC2” olarak adlandırılan albüm, “Yeni albüm=Güzel Dans Şarkıları + Yer Doldurucular” diye formülize edilebilir. Rnb piyasasının tam istediği şarkıyla açılıyor albüm, ismi Migrate. Mariah Carey'nin deli olduğuna kanıt gösterilen sürekli basıp durduğu tiz çığlığıyla başlasa da biraz arabik bir melodiye bağlanıp tam bir party girl'ün söyleyeceği sözlerle devam ediyor. “Arabadan club'a, ordan VIP'ye, ordan after party'e, sonradan da otele göç ediyoruz” diyor şarkıda. Dinlemesi kesinlikle keyifli. İkinci sırada ise çıkış şarkısı Touch My Body” var. Bu şarkı aslında o kadar angutça sözlere sahip ve o kadar sığ bir videoyla desteklendi ki yeni dünyada gösterdiği başarı resmen bir mucize. Bir kere damar veya dans değil, orta tempo bir ballad, ikincisi “oynaşıyoruz ama bunu youtube'da görmeyeyim” gibi “bombabomba.com” u andıran İsmail-YK vari sözleri mevcut. Üçüncüsü dana gibi fiziğiyle lise eteği fantezilerine koşturuyor klipte Carey. Şimdi Amerika'ya sormak istiyorum, siz bu kadınla Glitter döneminde aptal filmi ve kilolarıyla dalga geçiyordunuz. Şimdi fark nedir? Ha, şarkı dinlendikçe salak bir şekilde insanın hoşuna gitmeye başlıyor ama kaç zamandan beri dinledikçe sevilen şarkılar iş yapıyor ki Amerika'da? Carey bence bu şarkının mucizevi iktidarına bel bağlamasın. Aynı tarzıyla zamanında yerden yere vuruluyordu.


Sıradaki şarkılardan Cruise Control ve Side Effects oldukça formül Rnb şarkıları, Side Effects biraz daha çekici belki, çabuk çabuk söylenmiş sözleriyle. Peşine gelen ballad “I Stay In Love” ise aklınızı başınızdan almıyor ama eli yüzü düzgün denilebilir kesinlikle. “We Belong Together”dan güzel diyeceğim ama her şarkı ondan güzeldir. Hemen sonrasında “I'm That Chick” albümün çizgisini tekrar yukarı taşıyor, birazcık siyahi disko tınıları katılmış şarkıya, çok da yakışmış. Zaten albümü dinlerken hemen çekiyor dikkatinizi. Bu şarkının peşine bir orta-tempolu şarkılar bolluğu yaşanıyor tam anlamıyla. Yer dolduran dediğim şarkıların çoğu da bunlar zaten. Love Story ve Thanx 4 Nothin' (düzgün yazın şu şarkıların isimlerini!) belki biraz daha güzel diğerlerinden ama “I'll Be Loving You Long Time”, “Last Kiss” elinizi sallasanız ellisi tarzında işlerden.


Tempo biraz daha yükseliyor bu şarkılardan sonra, Kral TV VJ'lerinin tabiriyle. O.O.C adlı şarkının (Out Of Control demek) “forever, forever..” vokalleri oldukça hoş, bu da albümün güzel şarkılarından. Bir sürü kalıp şarkı yerine daha başlarda olabilirdi albümde. Kalıp şarkı demişken, ikinci single “Bye Bye” tam da böyle nitelenebilir. Nasıl olur da sıkılmıyor insanlar anlamıyorum. Bu tip slow şarkıların hepsinin altındaki ritm birbirinin aynı, yorum aynı, birer kez dinleyen insan mümkün değil farklarını ayırt edemez. Şarkı “We Belong Together”ın yerini tutsun diye sürüldü piyasaya belli ki (o da slowdu ve ikinci single'dı) ama daha zirve yüzü görmedi listelerde. İlk 10'a bile giremedi. Belki de sıkılmışlardır.


Albümü kapatan şarkı “I Wish You Well”i, Carey 90'larda zirvede olduğu zamanlar söyleseymiş hiç sırıtmazmış. Biraz jazz'ımsı melodi, piyanodan ibaret altyapı ve şarkıcının duygusal yorumu şarkıyı albümün en iyi slow'u yapmaya yetmiş de artmış bile. Pazarda satılsa 1 YTL olacak altyapılar üstüne kurulmamış ve biraz orijinallik içeriyor. Aslında Rnb kraliçeleri diye adlandırılan Aretha Franklin gibi sanatçıların bile yorumlayabileceği bir tarzda. Sözlerdeki İncil alıntıları da hiç şüphesiz buna uygun kılıyor şarkıyı. Tam dinleyen kitleye uyan tarzda işler. Ha Mariah kapakta Şamdan dergisinin telifli pozlarından birini kullanıyor olabilir önemli değil. Muhafazakar olmanın önemli kuralı bir kadın olarak iffetli olmak değil, iffetsiz olunca erkekleri memnun edecek şekilde olmaktır.


Bu ağır cümlenin peşine albüm hakkında yazasım sona eriyor ve ülkemizde neden yayınlanmadığını anlamasam da Allah hayranlarına bağışlasın diyorum. Bugüne kadar sevmeyen biri Mariah'ı bu albümüyle sevmez; benim gibi sevip de vazgeçmiş olanlar ise dans parçalarıyla ve “I Wish You Well” ile idare etsin. Carey'den bir dahaki albümde en azından birazcık risk bekliyorum. Yeni bir şeyler dinlemek güzel olabilir bu kuvvetli olduğu şüphe götürmeyen sesten. Ayrıca zekasıyla dalga geçilirken albümün ismini “E=MC2” koyduğuna göre belki yenisinin ismini de kilosunu düşünüp “Anorexia” koyabilir. Neden olmasın?


Not: 2.5 / 5

11 yorum:

Adsız dedi ki...

Blogunuz Mariah albümünü yazmanız beni sevindirdi. Negatif de olsa pozitif de olsa sevindim. Ancak, sanırım hala The Emancipation Of Mimi zamanın kaldınız. Lütfen, bir siteye girip, Mariah'ın son fotoğraflarına bakın. Ve görün.
Acaba 'dana'lık var mı?
Evet bundan 3 sene önce, 'dana' benzetmesi yapılabilecek kadar kiloluydu. Ancak şu an gayet ince. Hatta çok ince :)

lecterhouse dedi ki...

görüom yeni fotoğrafları aslında yine de ince gelmiyor bana. deniz seki misali zayıflasa bile şişman gözüküyor. yani öyleyse de öyle, o kadar önemli değil aslında. sadece ona göre giyinsin yeter, kimseyi şişman diye dışlayacak değilim :)

Adsız dedi ki...

Blogunuzu takip ediyorum, bu albüme yer verdiğiniz için teşekkürler. Her ne kadar biraz yüzeysel bir yorum olsa da artık birazcık zevkinizi anladığımdan garipsemiyorum.

Mariah'nın R&B ve Hip Hop macerasına Heartbreaker ile başladığını söylemişsiniz ama bu 90'ları iyi takip eden birine komik gelebilir, çünkü bu macera 1995'te Fantasy ile başlar kabul edilir, "hip-pop" diye tabir edilen türü popüler yapan şarkılardandır, bilirsiniz.

Albümdeki Side Effects şarkısı hakkında "çabuk çabuk söylenmiş sözler" dışında farklı bir yorum beklerdim çünkü şarkı albümün en iyisi kabul ediliyor, özellikle Mariah'nın eskilerden birine giydirdiği cesur sözleriyle.

Bye Bye, altyapısıyla We Belong Together'dan farklı bir balad değil ama sözleriyle ayrılıyor, daha çok herkese hitap eden bir şarkı. Ama single olması bir çok kişinin memnun olduğu bir durum değil.

Albümün yayınlanmama nedeni Universal Music Türkiye'nin olmaması ve albümün ithal edilmek zorunda olması.
Başarılarınızın devamını dilerim, iyi çalışmalar.

Adsız dedi ki...

kadını görünce ''hadi yürü yağ kulum'' diyesim geliyo :)

lecterhouse dedi ki...

universal yıllardır yok, elbet bi çaresi bulunur getirmek isteyen olursa.

fantasy, heartbreaker dan 1 milyon ışık yılı uzaklıkta bir şarkıdır. ikisinin arasındaki farkı fantasy nin orijinali ve number ones albümündeki remixini dinleyerek görebilirsiniz. heartbreaker gibi olan o remixidir orijinali değil. mariah hep rnb hip hop yaptı tabi ama soul a yakınım deyip dururdu. artık öyle bir şey yok.

mariah ı benden iyi bilen birine bişi öğretmeye çalışmıyorum tabi ama yorumu yazınca yüzeysel olduğunu düşünseydim yayınlamazdım. eski sevgilisine laf giydiriyo diye demet akalın şarkılarını övmüyoruz, mariah ı neden öveyim. sadece hızlı hızlı söylüyor işte side effects de.

Adsız dedi ki...

Albüm çıktıktan 2 ay sonra,üstüne de 2 klip çekilmiş ve 3. klip çekimine başlanmak üzereyken albüm değerlendirmesini şimdi yapman bana tuhaf geldi (biraz geç mi oldu ne?) O yüzden okumadım yazdıklarını,nedense bu kadar zamandan sonra ilgimi çekmedi bu albüm hakkındaki bir değerlendirme yazısı,daha dakik olmanı beklerdim.

lecterhouse dedi ki...

:) yakın zamanda gelen bir istek üzerine yazdım aslında yazıyı, aklımda yoktu mariah ı yazmak :) ama helal olsun böyle okuyucu istiyorum işte! çok ciddi söylüyorum, teşekkür ederim dobralığın için..

Yigit dedi ki...

Evet. Benim ricam üzerime yazdı yazıyı :) Çok teşekkürler.
Blogun eğlenceli :) Bazen, her şeyi çok fazla negatif olarak değerlendiriyorsun. Ama senin tarzın deyip geçiyorum :)
Mariah'a "dana" benzetmesi çok yersiz olmuş. Çünkü, kendisi şu ara o kadar inceki, ben bile şaşıyorum kalıyorum. Sanırımm önyargı olmalı.
Albümü zaten beğenmeyeceğini biliyordum.
Sen daha çok, elektronik müzik seviyorsun. Madonna gibi birini seviyorsun. Ki Madonna çok farklı biri. Bir müzisyen değil. Showgirl kendisi. Sen daha çok işin 'görselliğine, gösterisine' bakıyorsun. Ayrıca R&B gibi, aslında çok az insanın beğenebileceği ve taşıyabileceği bir müzik türünü yapması da Mariah'ın başka bir etken.
Senin MC sevmediğini bildiğim halde senden bu ricayı istedim. Çünkü yazıların ilgimi çekiyor :) EMC2 yorumunda ilgimi çekti :) Keyifle okudum. Son cümle hariç. Orada biraz fazla abartmışsın bence :)
Yine de teşekkürler :)
Böyle yazmaya devam :)
Ayrıca, anketinde "Yabancı Müzik" oranın bir hayli yüksek :)
Umarım bunu değerlendirir, daha bol bol yabancı albümler yazarsın.
Sevgiler

lecterhouse dedi ki...

ya haksızlık ediyosunuz. albüme 2.5 verdim, beğenmedim demek değil bu. janet a 2 vermiştim. madonna nın hard candy si ise 3.5 aldı

berkgrafi dedi ki...

tüm negatif yorumlara rağmen mariah'ı yazman beni sevindirdi.Çoğu yorumuna katılmamama rağmen bilinçsizce değerlendirmeler olmadığı belli.Mariah'ın rnb'ye kaymasını negatif karşılamıorum ben de eski mariah'ı sevenlerdenim ama eğer rnb'ye kaymasaydı bu aptallık lurdu çünkü müzik piyasası ne yönde gidiyorsa sanatçılar buna uymak zorundadır yoksa yok olmaya mahkumdurlar 90'lardan sonra dinleyici kitlesi de değişti rnb yönelimli bir gençlik var zaten ama mariah her röportajında söylüyor yine de albümlerimde hem soul hem rnb oluyor iki tarafı da küstürmek istemiorum diyor zaten ikinc single'ın da soul olmasının sebebi budur eski balladlarla karşılaştırıldığında sağlamlığı tartışılır tabii ki ama sözkonusu mariah ise ben körükörüne dinleyebilirim çünkü ben de müzisyenim ve mariah'ın müzisyenler açısından önemi daha farklıdır müzikalitesi tartışılmaz ayrıca mariah inceli :D

Murat dedi ki...

Mariah'nın "dana"lığından, "kokoş" imajından, "Amerikan arabeski" yapmasından, "We Belong Together"a olan nefretinizden ziyade; albüm ve şarkıları hakkında daha açıklayıcı ve yoğun yorumlar/analizler beklerdim. (Hele ki "I'll Be Lovin' U Long Time" hakkında "elinizi sallasanız ellisi tarzında işlerden" şeklindeki ifadeniz...) Özür dilerim ama albüm yorumu/değerlendirmesi yapmak bu kadar basit ve ucuz olmamalı.