30 Aralık 2007 Pazar

Tarkan - Metamorfoz


Yıllarca vokalistliğini yapmış Murat Boz’a “Püf” şarkısını, “Her şey çok güzel, dünya güzel” ekolünde yoldaşlığını yapmış Sibel Can’a ise “Çakmak Çakmak”ı verdiğinde Tarkan’ın müziğinde sirenler çalmaya başlamıştı zaten. Resmen kendi şarkılarının parodilerini üretmeye başlayan megastarımızın yeni albümü de içimize su serpmiyor. Uzun zamandır bir müzisyen olarak değil de ticari bir arzu nesnesi olarak var olan Tarkan’ın albümü etrafında dolanan tartışmalar yine satıp satmayacağı üzerine. Elbette alışmayan kulakların önce nefret edip sonra albüme tapması klişesi de mevcut. Ancak “Metamorfoz” bence bu nefret-sevgi aşamalarının ikincisine geçebilecek kadar kuvvetli bir albüm değil.

Tarkan’ın ardında ezelden beri bir kadın olmuştur. Sezen Aksu, Nazan Öncel, bunlardan önce de geçenlerde kitap falan yazıp sanatçıya sataşan Alpay bilmemne.. Karma’dan beri ilk LP’si olan (uzun çalar hani, Dudu gibi maxi-single değil) Metamorfoz’da ise kendi başına ayakta durmaya çalışıyor Tarkan. Elbette uzun zamandır beraber çalıştığı ve artık Nil’le yaptığı işler haricinde pek bir heyecan yaratmayan Ozan Çolakoğlu yine yanında. Türk Pop Müziği’nin ticari olarak gelmiş geçmiş en başarılı isimlerden biri olduğunu düşünürsek sonuç kocaman bir hayal kırıklığı. Çıkış şarkısı “Vay Anam Vay” albümün belli bir standartın üzerine çıkabilen TEK şarkısı. Günümüzün pop trendleri ile oryantal tınıları klasik Tarkan imzasıyla birleştiren şarkı albümü tanıtmak için kaçınılmaz seçim. Zaten bu imza albümün geri kalanında klişe ve kabak tadı verme arasında bir yerlerde gidip geliyor.

Albümün en büyük (ama en büyük) başarısızlığı şarkı sözleri konusunda. Gönül rahatlığıyla bu alanda rezalet bir iş çıkardığını söyleyebilirim Tarkan’ın. İki uç var şarkı sözlerinde: sevgilinin peşinde köpek olmak ve sevgiliye çatıp hakarete varan laflar etmek. Bir tane de politik şarkı var güya, her yerde bangır bangır çalıyor ( “Hop Hop”), sıradanlığı ve yüzeyselliğiyle tüm diğerlerinden daha rahatsız edici. Sürekli gülümser, hayatından (kafası iyiymişcesine) memnun gördüğümüz Tarkan, resmen eğreti duran bir şekilde “bıdı bıdı etme”, “dır dır etme”, “cır cır ötme”, “asabımı bozma”, “enayi” dedikçe albümü kapatıp, yazıyı da erteleyesim geldi. Medyada artık ta**ak konusu olan atasözlerine merakı ve ikileme tutkusu da had safhada. Üstelik de örneğin final şarkısı için, sözlerine bakıp da bir milyon farklı isim seçebilecekken “Pare Pare”yi seçmek (şarkıda doğru dürüst geçmiyor bile) çok sevdiği biçimde söyleyelim,”kendi düşen ağlamaz”, “kendin ettin kendin buldun” dedirtiyor.

“Vay Anam Vay”a sıkıcı bir klip çektikten sonra (kızmayın, yıllardır böyle) albümün tanıtımı için ne yapacaklar merak ediyorum. Albümün slowları rahatsız etmedikleri için iyi olan, sıradan şarkılar. Tempolu şarkılardan “Dudu”nun 2. video şarkısı “Gülümse Kaderine” kadar iyi olabilen bir şarkı yok, ki albümleri arasında en az satmış olan da budur. Çoğu, şarkı sözleri yüzünden insanı kıl ediyor, bunlarla etkileyip de albümü sattırmak zor. Nerde kaldı o bir tane bile zayıf halkası olmayan Tarkan albümleri (ilk iki albümü yani). Ha, Tarkan’ın ismi ve albümün yerli ve 10 yeni şarkılık olması sattıracaktır albümü, umarım da sattırır, İsmail YK, Ferhat Göçer gibilerin eline kalan piyasa bir nefes alır. Ancak albümün kötülüğü, Tarkan’a kaybettiği güven konusunda faydalı olmayacaktır. Endüstrimiz korsandan çok ortaya sunulan berbat materyalin kahrını çekerken Tarkan’ın bu kalitede bir albümle geri dönmesi (!) üzücü.

Bana kalırsa her şeyden önce kendini değiştirmesini ve geliştirmesini engelleyen büyük egosunun engeline takılan Tarkan, “Come Closer”da da yaptığı yanlış şarkı seçimi ve yanlış pazarlama taktikleri yüzünden “Metamorfoz” ile de rahat nefes alamayacak. Albümün ismini (ne alakaysa) başkalaşım manasına gelen bir kelime koymak kolay ancak yıllardır yaptığın müziğin artık eskimiş kopyasının kopyasından vazgeçmek zor. Birileri mutlaka “şahane olmuş” diye pohpohluyordur ama 2000’lerde sadece kullan-at bir müzik yapmış olan şarkıcının bu seviyedeki şarkılarla yerini koruması mümkün olmayacak. Fatura dinleyici tarafından, belki de şahane kotarılmış sonraki albümüne kesilebilir. Tabi sonraki albümüne gelmeden önce, Metamorfoz hakkındaki en özet fikrimizi söyleyelim; şüphe yok ki bu albüm Tarkan’ın şimdiye kadar kaydettiği en kötü albüm olmuş.

Not: 2 / 5

3 yorum:

hatshepsut dedi ki...

tarkanı hayatım boyunca sevmedim ama eski slowlarını severim.. dillere pelesenk olmuş şarkıları hakikaten baydı ikilemelerde kaldı adam..ayrıca justin tım.olmaya çalışmasıda ayrı bir komedi..justın hayranı falan değilim ama ne onun kadar taş gibi olur nede öle ii müzik yapar boşa görüntüden kurtarmaya çalışmasın...

chn dedi ki...

tüm şarkılarını dinlemedim fakat senin düşüncenin aksine Dilli Düdük şarkısının güzel olduğunu düşünüyorum ve o şarkıdaki hiçbir kelime beni rahatsız etmiyor kapatasım gelmiyor.

vay anam vay da senin dediğin gibi güzel. zaten son birkaç kasettir ilk başta beğenilmeyen sonrada vazgeçilemeyen şarkılar sunuyor tarkan bizlere.

lecterhouse dedi ki...

dilli düdük ün ismi bile rahatsız ediyo beni :) ama herkesin kendi zevki tabi saygı duyarım