13 Aralık 2007 Perşembe

Kreş - Zaman Yok


Taksim'in tanınan rock barlarından Pulp'ın uzatmalı performansçıları “Popcorn”, “Kreş” adını alarak ilk albümlerini yayınladı. Kendi tarzlarını diskoyla karışık rock olarak tanımlayan grubu, alternatif rock toplama albümü VOL.1'den de hatırlayabilirsiniz. Bu aralar ilk videoları “Ben Hala Seninim”le tarzlarını çok yansıtmadan da olsa tanınmaya başlayan grubun albümü oldukça ümit verici. Baştan sona süper şarkılarla dolu değil belki ama şarkılarının disko remiksleri yerli piyasamızda sık sık rastlamadığımız kalitede çalışmalar.


Çıkış parçaları diyebileceğimiz “Ben Hala Seninim” güzel de olsa ne yalan söyleyelim diğer yeni pop-rock gruplarının da yapabileceği ayarda bir parça. Pulp'da geçen klipte de çılgın bir numara yok. Halbuki albümdeki birkaç parça var ki görsel, işitsel oldukça ilham veriyor insana. “Terli ve Kirli” ile “Zaman Yok” iki farklı versiyonlarıyla yer almışlar albümde. Rock versiyonları da, “Disco From Another Galaxy” versiyonları da başarılı demekle yetinmek istemediğim şarkılar. Birinci olarak alternatif rock'ın Radiohead'le özdeşleşmiş bildik perküsyonlarına boğmamışlar bizi. Disko demişler, disko yapmışlar ama bildiğiniz eller havaya diskosundan bahsetmiyorum. İkinci olarak “Disco From Another Galaxy” ismine yakışacak şekilde futuristik, -nasıl desem- kozmik tatlar veren remiksler bunlar. Bu versiyonları dinleyince keşke bütün albümü bu şekilde mixleyip öyle yayınlasalarmış dedim. Zira ülkemizde single piyasası olmadığı için şarkıların orijinal remixlerine ulaşmak çok zor oluyor. Ayrıca rock'ı mixlemek konusunda böyle bir kaliteye ulaşılmışken sadece iki parça için kullanılmasına üzüldüm.”Ben Hala Seninim”de eksik kalmış imzayı böyle bir mix ile koysalar örneğin, şarkının halihazırdaki popüler potansiyeliyle beraber aniden patlayabilirlerdi.


Hemen Aristo'dan gelme içgüdülerimizi harekete geçirip iyi parçaları, idare eder parçaları sınıflandırayım size. Bahsettiğim “Zaman Yok” ve “Terli ve Kirli”nin çok iyi oluşunun yanında, “Ben Hala Seninim”, “Her Aşk (Yara İzi), “Herkes Yalnız”, “Daha Hızlı”, “Kafiye” ve elbette albümün en olgun, en oturmuş, haliyle de en iyi parçası “Yarım Kalan Şarap” sevilesi, takdir edilesi şarkılar. Sırf düşük tempolu ve bolca enstrümental olduğu için “Yarım Kalan Şarap”ı değerlendirmezlerse çok pis tepki gösterecem “Kreş”e haberleri ola! Hele de en sevdiğim parçalardan biri olan Cure'un “Trust”ını anımsatırken (çalıntı manasında değil, tarz olarak). “Duman” etkisi hissedilebilir biraz bu şarkıda ama bunu bir eksi puan olarak göremeyeceğim, hissediliyorsa bile bu şarkı “Duman”dan yıllardır beklenen ve gelmemiş kalitede bir şarkı çünkü.


Şimdi gelelim yıllardır sorduğum sorulardan birine. Bu fazla şarkılı albümlerde yer alan kötü ötesi şarkıları anlamıyorum. Albümlerdeki şarkı sayısını 10 a kadar düşürmek kabul edilebilir bir şey. E madem öyle, bu Kreş örneğine bakarsak, 15 şarkılık bir albümün var, bariz kötü olan birkaç şarkıyı niye koyarsın? Albümler kilo işi satılmıyor, satılsa bile şarkı dediğin ağırlık yapmıyor; o zaman bu “bol bol koyalım”ın amacı nedir? Peşpeşe gelen “Takım Elbise Suratlı Adamlar”, “Beni Sevme”, “Sahte Sarışın”, “Kişisel Bir İntihar”, bir de “9 Canlı” bildiğin bariz kötü rock şarkıları. Sözlerin bazıları tüylerinizi diken diken ediyor (kötü manada), melodiler kişisel değiller ve de (sanırım rock da illa olması gereken) mecazlar çok itici. Keşke bol keseden şarkı koymak yerine daha seçici davransalarmış ben de kalan şarkılarla beraber albümü göklere çıkarabilseymişim.


Müzik piyasamıza parazit gibi bulaşan ve kendi müziğimiz Türk Sanat Müziği'nden tut da, çok iyi yaptığımız dünya müziklerine (pop, rock) kadar musallat olan arabeske hiç yer vermedikleri için ayrıca tebrik etmeliyim grubu. “Seksendört”, “Yüksek Sadakat” gibi gruplar böyle kolaya kaçıp parlayıp sönene kadar ekmeğini yerken, “Kreş” yaptığı müziği safkan yapmış, ticarileşmemiş. Kötü yaptıkları şarkıları bile kendilerinden ödün vermeden yapmışlar ki bu şarkılar da izleyicilerin yüzde doksanının kafasının bi' dünya olduğu konserlerde sırıtmayacaktır sonuç olarak. Benim şikayetim albümün kalitesine ve dinlenebilirliğine zarar vermeleri.


Daha uzatmadan bağlayayım, “Kreş” umut vermekle kalmayıp, o ikinci albümde çuvallayacağı belli olan tek atımlık gruplardan farklı bir hissiyat veriyor. Bizzat canlı dinlediğimde eğlendirmesini bildiklerine de şahit oldum. Şimdi kendi ilham verici, orijinal müzikleriyle hem rock kitlesine hem de biraz daha memnun edilmesi zor elektronika kitlesine hitap edebilirler. “Bedük”ün “My Woman”ından hoşnut olabiliyorlarsa bu şarkılara burun kıvırmaları olanaksız zaten. Günümüzün en heyecan verici müziği elektronik müzik ile gelmiş geçmiş en kral müzik türü rock'ın birleşimi hep apayrı oluyor zaten. Umarım sanatlarında attıkları doğru adımları kariyerlerinde de atarlar biz de olgunlaşıp, güzelleşmelerine bizzat şahit olabiliriz.


Not: 3.5 / 5

1 yorum:

hatshepsut dedi ki...

kreşin bu yüzden ben hala seninim şarkısına bayılıyorum...yazıyı görünce yazasım geldi:)